Afbestilling
Skulle du af nogen anledning ønske at afbestille en bestilt rejse, mistes depositummet. Når det fulde rejsebeløb er betalt, mistes dette beløb, da rejsen ikke kan sælges til anden person/personer og fly, hotel mm. ikke kan refunderes.
Som beskyttelse mod høje afbestillingsgebyrer ved sygdom eller en anden alvorlig forhindring af rejsen, kan du, når du bestiller din rejse, frivilligt tegne en afbestillingsforsikring.

Med Europæiske ERV får du markedets bedste rejseforsikring i hele verden og hjælp fra deres alarmcentral 24/7.
Bestil online eller ring 33 25 25 25.

Hvornår træder afbestillingsforsikringen i kraft?
Afbestillingsforsikringen er gældende fra det øjeblik du har betalt afbestillingsafgiften. Du kan ikke tilkøbe en afbestillingsforsikring efter rejsen er bestilt. Du kan heller ikke afbestille afbestillingsforsikringen efter denne er trådt i kraft.

Betalingsbetingelser og Vilkår
Betaling på Williams Rejsers hjemmeside er simpel og sikker.
Betalingen af rejsens pris skal senest ske på det tidspunkt der er angivet.

Kreditkortgebyr kan forekomme.
Depositummet er en delbetaling af din rejse. Hvis den ikke er os i hænde inden den angivne tid så afbestilles rejsen automatisk. Betales ikke det fulde beløb til den beskrevne tid, så mistes depositummet.

Billetterne
Det er vigtigt at navnet der står på billetten er korrekt stavet i overensstemmelse med oplysningerne i dit pas. Hvis ikke, kan du blive nægtet adgang på flyet.
Billetten skal gennemlæses i detaljer og eventuelle fejl skal rettes øjeblikkeligt, så alt er klart til afrejsen.

Busser
De busselskaber vi samarbejder med på rundrejsen er fra velrenommerede, lokale selskaber og repræsenterer en god standard for området.
Store flotte busser, som vi kender fra Danmark findes ikke altid i udlandet.
På nogle rejser er man nødsaget til at køre med mindre busser, for at komme frem til de områder vi besøger.
Rygning i bussen er totalt forbudt på samtlige rejser. Da vi alle gerne vil se og opleve så meget som muligt, bytter vi pladser hver dag i bussen. Rejselederen vil informere om dette den første dag og stoler herefter på, at de rejsende selv klarer dette daglige skift.
Rejsende som let bliver køresyge kan derfor ikke regne med at få reserveret pladser længst fremme under hele rejsen.
Vi vil holde passende stop, f.eks. når der er noget spændende at besøge. Dertil er der også pauser til frokost, kaffe og andre forfriskninger.

Børn på rejsen
Børn er dejlige, men flere af vores grupperejser er ikke velegnet til mindre børn. Er du i tvivl, så spørg os. Vi yder ikke rabat på eventuelle børnebilletter.

Flyrejsen
For samtlige rundrejser, gælder det at man skal møde op i afrejselufthavnen, som beskrevet på sin ordrebekræftelse/billet.
På nogle rejser har vi rutefly med mellemlandinger frem til slutdestination. 
Når du har checket ind og passeret sikkerhedskontrollen, afventer du i transithallen flyets afgang. I de fleste lufthavne er man ophørt med udkald over højttaleren. Dette indebærer at du på TV-monitorerne og på informationstavler finder oplysninger om dit flys afgang. Dette markeres med destination, rutenummer og afgangstid. Disse oplysninger er anført på din billet eller boardingkort. 

Vigtigt om bagage
Flyselskaberne har forskellige regler for vægten på kufferter. Mest almindeligt er at du kan medbringe op til 23 kg bagage og din håndbagage uden ekstraomkostninger. Såfremt du har overvægt skal du betale for hvert kilo over 23 kg. Hvert luftfartsselskab har forskellige priser herfor. Bemærk at du kun kan medbringe et stk. håndbagage. Hvis det er en kabinekuffert, er målene 45x35x20 cm inkl. evt. hjul, og maks 8 kg.

Hoteller
Vi udvælger meget omhyggeligt de hoteller, vi samarbejder med og hotellets standard kan variere. Hvis hotellet ligger helt rigtigt i en lille bjergby, så kan det til gengæld være ældre og uden den store luksus, men hyggeligt. Visse hoteller er beliggende således at bussen ikke kan køre direkte til hotellets entré og det er ikke altid at hotellerne tilbyder hjælp i form af bagagebærere, hvorfor man da selv må bære bagagen fra bussen til hotellet. En kuffert med hjul er en dejlig opfindelse. Ikke alle hoteller har elevator, men altid bad og toilet på værelset.

Medicin
Generelt anbefaler vi at du medtager en eller anden form for dokumentation af hvilken type medicin du har med på rejsen. F.eks. en kopi af recepten. Håndskreven beskrivelse er ikke brugbare. Piller i eget pilleglas eller lignende kan give visse konflikter i lufthavnen, både i Danmark og i andre lande.
Få nærmere rådgivning hos din læge eller hos udenrigsministeriet. Vi anbefaler også, at du tjekker siden sundpaarejsen.dk for gode rejseråd.

Drikkepenge og rejsevaluta
Det er en frivillig sag, om du ønsker at give drikkepenge, men i flere lande kan det være den eneste indtægt, personalet opnår. Hvis du ønsker at give drikkepenge til chaufføren og andre behjælpelige mennesker, er dette selvfølgelig også en muligt.

Måltider under rejsen
Det kan ikke påregnes, at der serveres måltider på flyrejsen, men ofte kan der bestilles sandwich og lignende i flyet, på egen regning.
I beskrivelsen af de respektive rejse, kan du læse hvilke måltider der indgår på rejsen. Til disse måltider indgår der ikke drikkevarer. Til de øvrige måltider, der ikke er inkluderet, har du mulighed for at opleve landets forskellige retter på egen hånd, eller i selskab med medrejsende. Ofte tilrettelægger flere gerne at spise sammen og rejselederen kommer gerne med gode råd. I de fleste lande klæder man sig pænt på til middagen og stiller ikke op på en restaurant i shorts og joggingtrøje. Når der står at morgenmad indgår i rejsens pris, betyder det at det er kontinental morgenmad, med brød, juice og the eller kaffe. Særlige ønsker om en speciel diæt på rundrejsen er på egen bestilling.
Specialmad, som glutenfri og laktosefri mad, kan være svært at fremskaffe i nogle lande. Du kan altså ikke regne med, at det er muligt at få serveret på det rejsemål du har valgt.

Vejrforhold på rejsen
På internettet finder du de aktuelle vejrforhold over dit kommende rejsemål for de nærmeste dage eller den kommende uge. Vejret kan varierer meget og en byge kan komme ubelejligt, men det er vi ikke herre over. En arrangeret picnic kan blive aflyst, hvis det står på regnvejr. Det kan helt sikkert ikke ødelægge stemningen.

Pas og Visum
Nogle lande kræver at de indrejsende turisters pas er gyldigt mindst 6 måneder efter hjemrejsedatoen. Kontrollér derfor altid gyldigheden for dit pas før rejsen og bestil eventuelt nyt pas i god tid.
Vær opmærksom på, at et pas ikke må have nogen skader.
Pas på dit pas under rejsen, så du ikke får problemer ved hjemrejsen. Vi vil gerne gøre dig opmærksom på at det er dit eget ansvar som rejsende, at forsikre dig, at du har de nødvendige papirer til at gennemføre rejsen, et gyldigt pas og visum, hvis det kræves.


Vigtigt af vide om aflysninger og erstatninger

Aflysning på grund af manglende tilslutning
Såfremt rejsens gennemførelse betinges af en bestemt minimumstilslutning, vil dette fremgå af rejsearrangørens udbudsmateriale, eller andet sted i aftalegrundlaget. Det vil samtidig fremgå, hvor mange deltagere, der minimum skal være eller en mindste belægningsprocent, førend rejsen gennemføres, samt hvornår dette antal senest skal være opnået inden rejsens påbegyndelse.

Hvis det nødvendige antal deltagere ikke opnås inden det angivne tidspunkt, kan rejsearrangøren ansvarsfrit opsige aftalen om pakkerejsen. Rejsearrangøren underretter kunden om opsigelsen af aftalen inden den i aftalen anførte frist, dog ikke senere end

  • 20 dage inden pakkerejsens begyndelse, hvis rejsens varighed er over seks dage,
  • 7 dage inden pakkerejsens begyndelse, hvis rejsens varighed er mellem to og seks dage, eller
  • 48 timer inden pakkerejsens begyndelse, hvis rejsens varighed er under to dage.

Aflysning på grund af uungåelige og ekstraordinære omstændigheder
Rejsearrangøren kan desuden ansvarsfrit opsige aftalen om en pakkerejse, hvis rejsearrangøren er forhindret i at opfylde aftalen på grund af uundgåelige og ekstraordinære omstændigheder og rejsearrangøren underretter den rejsende om opsigelsen af aftalen uden unødig forsinkelse og inden pakkerejsens begyndelse.

Kunden får i ovenstående opsigelsessituationer de til rejsen indbetalte beløb refunderet senest 14 dage efter opsigelsen, og kunden vil ikke have krav på erstatning.

Mangler og reklamation
Konstateres en mangel efter rejsens begyndelse - undervejs eller på rejsemålet - skal den rejsende straks efter konstateringen reklamere over manglen til rejsearrangøren, dennes repræsentant på rejsemålet eller til den underleverandør, som manglen angår. Hvis rejsearrangørens repræsentant eller underleverandør ikke kan eller vil afhjælpe eller ikke efter den rejsendes opfattelse afhjælper tilfredsstillende, skal den rejsende reklamere direkte over for arrangøren. Reklamation kan i så fald gøres ved at fremsende mail til Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. eller på telefon + 45 2022 1990 indenfor bureauets åbningstid.

Den rejsende skal sikre sig, at reklamationen bliver noteret af rejsearrangørens medarbejdere og/eller underleverandører på stedet – f.eks. gennem en notits i en hotelbog eller i anden skriftlig form. Herudover bør den rejsende sørge for at få udleveret en kvittering for reklamationen.

Undlader den rejsende at reklamere som beskrevet ovenfor, vil det have konsekvenser for den rejsendes ret til efterfølgende at påberåbe manglen og for opnåelsen af kompensation.

Begrænsninger i rejsearrangørens erstatningsansvar
Luftfartsselskaberne har det direkte ansvar for transportens korrekte gennemførelse efter Warszawa og Montreal konventionerne, EU Forordning 889/2002 og 261/2004 samt Luftfartsloven.

Rejsearrangøren begrænser sit ansvar til de på enhver tid gældende beløbsgrænser, der fremgår af Warszawa og Montreal konventionerne (luftbefordring), Athen konventionen og EU forordning 392/2009 (befordring til søs) og COTIF konventionen og EU forordning 1371/2007 (jernbanebefordring). Rejsearrangørens erstatningsansvar kan derfor ikke overstige det beløb, som gælder for de transportører, der har det direkte ansvar for befordringen.
Den gældende SDR kurs (XDR) findes på www.nationalbanken.dk

Begrænsningerne på den maksimale erstatning efter Warszawa og Montreal konventionerne er sat til:

  • Ved passagerers død eller tilskadekomst: 113.100 SDR – såfremt luftfartsselskabet kan godtgøre, at det ikke har handlet uagtsomt eller optrådt ukorrekt, eller såfremt hændelsen skyldes tredjemands uagtsomme eller ukorrekte opførsel
  • Ved skader der skyldes forsinkelse af persontransport: 4.694 SDR
  • Ved ødelæggelse, bortkomst, beskadigelse eller forsinkelse af bagage: 1.131 SDR

Begrænsningerne på den maksimale erstatning efter Athen-konventionen og EU Forordning 392/2009 er sat til:

  • Ved passagerers død eller tilskadekomst: 250.000 SDR til 400.000 SDR – alt efter tilskadekomstens årsag samt transportørens udviste skyld
  • Ved ødelæggelse, bortkomst eller beskadigelse af håndbagage: 2.250 SDR
  • Ved ødelæggelse, bortkomst eller beskadigelse af køretøjer, herunder bagage i eller på køretøjet: 12.700 SDR – transportøren er kun ansvarlig for skade forvoldt på grund af fejl fra dennes side
  • Ved ødelæggelse, bortkomst eller beskadigelse af anden bagage end håndbagage og køretøjer: 3.375 SDR
  • Såkaldte ”værdigenstande” erstattes ikke efter regelsættene.

Begrænsningerne på den maksimale erstatning efter COTIF konventionen og EU forordning 1371/2007 er sat til:

  • Ved passagerers død og tilskadekomst: 175.000 SDR
  • Ved tab af eller skade på genstande: 1.400 SDR
  • Ved helt eller delvist tab af et køretøj: 8.000 SDR
  • Ved skade på genstande efterladt i køretøjet: 1.400 SDR – transportøren er kun ansvarlig for skade forvoldt på grund af fejl fra dennes side

Hvis ansvaret for transportøren ikke er begrænset i anden EU-lovgivning eller internationale konventioner, begrænser rejsearrangøren sit ansvar til tre gange pakkerejsens samlede pris.

Fremsættelse af krav efter rejsens afslutning
Krav om erstatning og/eller forholdsmæssigt afslag i rejsens pris - som følge af mangler, der er blevet reklameret korrekt over, og som ikke er blevet afhjulpet af rejsearrangøren - skal inden rimelig tid efter rejsens afslutning fremsættes over for rejsearrangøren. I modsat fald mister kunden retten til at gøre krav mod rejsearrangøren gældende. Kunden kan klage til Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. senest 3 måneder efter hjemkomst fra rejsen

Adgang til modregning ved udbetaling af erstatning og/eller kompensation
Kunden skal ved fremsendelsen af sin reklamation til rejsearrangøren oplyse, om kunden også har søgt om erstatning eller kompensation fra transportøren på grundlag af EU-forordninger om passagerrettigheder og erstatningsansvar ved passagertransport og efter de internationale konventioner, der også regulerer dette forhold.

Såfremt kunden har modtaget erstatning og/eller kompensation fra transportøren, har rejsearrangøren ret til at modregne erstatning og/eller kompensation efter lov om pakkerejser og sammensatte rejsearrangementer i den erstatning og/eller kompensation, som kunden har modtaget fra transportøren.

Dansk ret skal regulere ethvert krav, der rejses over for virksomheden, og at søgsmålet skal anlægges ved dansk domstol eller ved vold-gift i Danmark.


Regler vedrørende medtagning af fødevarer når du krydser grænser.

Kommissionens forordning (EU) nr. 206 fra 2009:
Privat indførsel af fødevarer

Har du spørgsmål til noget?

Du er altid velkommen til at kontakte os - vi sidder klar til at hjælpe dig.